جمعه, ارديبهشت 06, 1398

 

اطلاعيه

احتراما به اطلاع ميرساند انجمن لجستيک ايران بعنوان مرجع اصلي توسعه دانش لجستيک و زنجيره تامين در کشور با همکاري مجموعه اي از اساتید و متخصصين تراز اول کشور در زمينه لجستيک و زنجيره تامين آماده ارائه هر گونه خدمات آموزشی، مشاوره، مهندسي و اجرايي در زمينه فرايندها و فعاليتهاي مرتبط با حوزه لجستيک و زنجيره تامين و کسب و کار در اين حوزه مي باشد.

متقاضيان دریافت خدمات مذکور جهت کسب اطلاعات و راهنمایی لازم لطفا با دبيرخانه انجمن تماس حاصل فرمايند.

TopBannerNew

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8


در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکت ها و سازمان ها با بهره گیری از انواع فناوری و علوم مدیریت اقدام به ایجاد مزایای رقابتی ابزارهای مدیریت دانش و بهینه سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان می کنند. یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، لجستیک و زنجیره تامین است. با استفاده از این ابزار ارزشمند سازمان ها قادر خواهند بود روابط کسب و کار خود را پویا و تبادل اطلاعات با ذینفعان خود را توسعه بخشند. بدین ترتیب بنگاههای اقتصادی کمترین زمان را به بازار عرضه و فعالیت های فاقد ارزش افزوده را از بین می برند. دراین مقال کوتاه سعی بر آن است تا حقوق تولید کنندگان و مصرف کنند گان در بستر  زنجیره تامین با  رعایت استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.

در مفهوم عامیانه استاندارد سطح قابل قبول آحاد جامعه برای پذیرش یک کالا یا خدمت می باشد. اما در عرف متداول زنجیره تامین به معنای تولید و عرضه محصول (اعم ازکالا و خدمت) در حد مطلوب است.

معمولاً در یک اقتصاد رقابتی و آزاد که تولید کنندگان متعددی کالاهای مشابهی را تولید و روانه بازار می کنند یا خدمات همگون ارائه می نمایند و مشتری در زنجیره تامین حق انتخاب دارد و برای فروش و جلب مشتری عامل تعیین کننده سطح کاربرد استاندارد است، اما این مشتری باید به مزایای استاندارد در مقایسه با کالای غیر استاندارد به جای کالای استاندارد که به او تحویل می شود آگاه باشد و مرجع رسیدگی را شناخته و اطمینان حاصل کند که مرجع رسیدگی به سرعت و بدون تحمیل هزینه یا اتلاف وقت او رسیدگی کرده و احقاق حق می نماید تا درصدد استفاده جدی از کالای استاندارد بر آید.

اولین ابزار قدرتمند در ترویج استاندارد در سطح ملی استفاده از قدرت مصرف کننده است . مصرف کننده در این رابطه نقش انفعالی ندارد، بلکه آشنا بودن با حقوق و مخاطراتی که بی توجهی به اهمیت استاندارد می تواند برای فرد و جامعه ایجاد کند شروع مشارکت در نهادینه ساختن فرهنگ استاندارد است. اغلب تصور می کنند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است، اگر چه این نظر تا اندازه ای صحیح است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه خاص دارد، اما در دنیای کنونی استانداردسازی و کیفیت کالا و خدمات از مهمترین عوامل رقابت محسوب  شده و استمرار حرکت چرخ تولید و فن آوری و همچنین حضور موثر در بازرهای داخلی و جهانی، کاملاً به این موضوع بستگی دارد و لذا می توان گفت  که سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است، زیرا از یک سو آثار مطلوب تداوم در بازار را برای صاحبان سرمایه به ارمغان می آورد و از سوی دیگر منجر به صرفه جویی های حاصل از کاهش ضایعات و هزینه های خدمات پس از فروش و دوباره کاری های ناشی از تعمیر یا تعویض کالا یا قطعات و فرآیندهای معیوب و ناقص می شود.

با اجرای قوانین و مقررات استاندارد هزینه های تولید و اجرای پروژه در بخش های مختلف زنجیره تامین از جمله پیش بینی، برآورد، تامین، انبارداری، .... و نیز ارائه خدمات در زنجیره تامین تا اندازه قابل توجهی تنزل می یابد. از این روی  روند تولید منظم می شود، آرایش عملکرد شرکت یا کارخانه به نحو متعادلی تنظیم، انجام خدمات بر اساس یک نظام دقیق بازیابی سریع، طبقه بندی و بایگانی می شود، همکاری میان واحدهای مختلف بنگاه یا کارخانه برای پیشبرد روند تولید میسر می شود، تفاهم کارکنان در مسائل فنی محقق و سر انجام با اجرای پروژه یا تولید کالای دارای کیفیت و بسته بندی مطلوب، رضایت بهره برداران و مصرف کنندگان  را  نیز جلب می کند و بدین ترتیب استاندارد، شالوده استواری را برای پیشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می سازد. همین دلایل سبب شده است تا هزینه برای استانداردسازی نوعی سرمایه گذاری مطمئن برای حضور در بازار رقابتی تلقی می شود.

اما ضرورتی اجتناب ناپذیر وجود دارد که گاهی اوقات تعیین و اجرای استانداردها می تواند به سدی در برابر بروز خلاقیت و نوآوری ها تبدیل شوند، بنابراین دستیابی به این هدف باید به شکل کاملاً هوشمند انجام شود و متولیان امر نباید در این مسیر گرفتار افراط و تفریط شوند.

 

** دکتر اصغر آقایی – عضو هیات مدیره انجمن لجستیک ایران

kompass

 

اطلاعيه

احتراما از کلیه متقاضیان عضویت در انجمن لجستيک ايران درخواست می دارد جهت ثبت نام عضویت به بخش ثبت نام الکترونیکی عضویت مراجعه فرموده و نسبت به ثبت اطلاعات و ارسال مدارک مورد نیاز از طریق بخش مذکور اقدام فرمایند.

در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با دبيرخانه انجمن تماس حاصل فرمايید.

FAQ200

ilic

forumLogo

marakez200

webs

wiki

booksMags

StudentWebs

LogJournal

ISIISC

scmj

Monthly

SuEx

Papers

Thesis

ThesisForm

ThesisAnnouncement

QA

 

**

course p1

win96

PreRegWS200

c 4

 

 **

nla logo100

2ndNLA

NLATAC

arz 03


 **

mem logo

ozviyat

virayesh ozviyat

pardakht200

peigiri200

**

LM

LMT

**

mbi

mba 1

mbareg

 **

 

 

interview

nakhai80

گفتگو با دکتر عیسی نخعی

عضو هیات مدیره و مدیر مرکز پژوهش انجمن لجستیک ایران

جایگاه و نقش پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین در توسعه کشور


karimi80

 گفتگو با دکتر بهروز کریمی

عضو هیات مدیره و مدیر مرکز آموزش انجمن لجستیک ایران

لزوم توسعه دانش آکادمیک لجستیک و زنجیره تامین


fathollah80

گفتگو با دکتر مهدی فتح اله

 عضو هیات مدیره و مدیر مرکز کسب و کار انجمن لجستیک ایران

بررسی شرایط کسب و کار در حوزه لجستیک و زنجیره تامین