شنبه, ارديبهشت 09, 1396

 

اطلاعيه

احتراما به اطلاع ميرساند انجمن لجستيک ايران بعنوان مرجع اصلي توسعه دانش لجستيک و زنجيره تامين در کشور با همکاري مجموعه اي از اساتید و متخصصين تراز اول کشور در زمينه لجستيک و زنجيره تامين آماده ارائه هر گونه خدمات آموزشی، مشاوره، مهندسي و اجرايي در زمينه فرايندها و فعاليتهاي مرتبط با حوزه لجستيک و زنجيره تامين و کسب و کار در اين حوزه مي باشد.

متقاضيان دریافت خدمات مذکور جهت کسب اطلاعات و راهنمایی لازم لطفا با دبيرخانه انجمن تماس حاصل فرمايند.

Top Banner

  • مسابقه ملي دانشجويي مديريت عمليات در صنعت چاپ و نشر مسابقه ملي دانشجويي مديريت عمليات در صنعت چاپ و نشر
      احتراما به اطلاع مي رساند مرحله اول مسابقه ملي دانشجويي مديريت عمليات در صنعت چاپ و نشر با حمايت عملي و معنوي انجمن لجستيك ايران و انجمن مهندسي صنايع ايران توسط گروه مهندسي صنايع دانشگاه فردوسي مشهد در تاريخ 21/02/96 برگزار مي گردد. لذا از كليه علاقمندان به شركت در اين مسابقه دعوت مي شود نسبت به ثبت نام تا تاريخ 12/02/96 در دبيرخانه مسابقه اقدام نمايند. پوستر مسابقه را از اينجا...
    ادامه ...
  • برگزاری دومین دوره عالي لجستيک و مديريت زنجيره تأمين برگزاری دومین دوره عالي لجستيک و مديريت زنجيره تأمين
      دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر براساس نیازسنجی صنایع مختلف کشور و به  منظور آموزش و توانمندسازی مديران کشور جهت بهبود فضای کسب و کار بنگاه‌ها و سازمان‌هاي خدماتي و توليدي در بخش‌هاي خصوصي، دولتي و تعاوني اقدام به طراحی «دوره عالي لجستيک و مديريت زنجيره تأمين-DBA In Logistics and Supply Chain Management» نموده است. طراحی این دوره با رويکردی کاربردی و توجه به روش‌های...
    ادامه ...
  • اعلام شماره تلفنهای جدید انجمن اعلام شماره تلفنهای جدید انجمن
     احتراما به اطلاع کلیه اعضای محترم انجمن می رساند پیرو تغییر محل دبیرخانه انجمن به محل مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی شماره تلفن جدید انجمن به شرح ذیل اعلام می گردد. 021- 88071271 روزهای شنبه و سه شنبه
    ادامه ...
  • معرفی کتاب نقش بنادر در زنجیره تامین کالا معرفی کتاب نقش بنادر در زنجیره تامین کالا
      در این کتاب که به تالیف جناب آقایان بهرام شمالی پور از اعضای محترم انجمن و نیز جناب باور صیاد بوده و در تابستان سال 1395 به زیور طبع آراسته شده است سعی بر آن شده به بررسی و معرفی فرایندها و اسناد مورد نیاز در حمل دریایی کالا پرداخته شود. هدف از تالیف کتاب آن است که خوانندگان ضمن آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی مورد نیاز در جریان معاملات و حمل و نقل بین المللی کالا، به صورت علمی...
    ادامه ...
  • انتقال دبیرخانه انجمن به محل مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی انتقال دبیرخانه انجمن به محل مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی
      احتراما به اطلاع کلیه اعضای حقیقی و حقوقی انجمن می رساند دبیرخانه انجمن به محل مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی واقع در تهران، شهرک غرب ، میدان صنعت، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، نبش خیابان پنجم، ساختمان اسری، طبقه همکف انتقال یافت. بزودی شماره تلفنهای جدید انجمن بر روی وب سایت قرار خواهد گرفت.
    ادامه ...
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی لجستیک حمل و نقل – مونیخ آلمان برگزاری نمایشگاه تخصصی لجستیک حمل و نقل – مونیخ آلمان
      احتراما به اطلاع می رساند نمایشگاه تخصصی لجستیک حمل و نقل در تاریخهای 9 الی 12 می 2017 ( 19 الی 22 اردیبهشت 1396 ) در شهر مونیخ ( آلمان ) برگزار می گردد. علاقمندان به شرکت در این نمایشگاه می توانند از خدمات تورهای نمایشگاهی شرکت گیلوا گشت  ( اینجا را ببینید ) استفاده نمایند.  
    ادامه ...
  • برگزاری دومین همایش سیستم­های حمل­ و­نقل هوشمند برگزاری دومین همایش سیستم­های حمل­ و­نقل هوشمند
      سرعت تغییر و تحولات علمی و فنی از ویژگی­های بارز عصر حاضر است. امروزه بشر به طور مداوم با نوآوری­ها و فناوری­های نوین مواجه می­شود و به فراخور نیاز خود از آن­ها در زمینه­های مختلف برای بهبود امور استفاده می­كند. یكی از فناوری­های نوین كه در دهه­های اخیر در حوزه حمل و نقل كاربرد گسترده­ای پیدا كرده است، سیستم­های حمل ونقل هوشمند (ITS) است كه تحولات شگرفی را در زمینه بهبود عملكرد،...
    ادامه ...
  • چهل و یکمین گردهمآیی انجمن مهندسی صنایع با موضوع لجستیک در شرایط بحران چهل و یکمین گردهمآیی انجمن مهندسی صنایع با موضوع لجستیک در شرایط بحران
            انجمن مهندسی صنایع با همکاری دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، انجمن لجستیک ایران و انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر در رابطه با مفاهیم و کاربردهای نوین زنجیره تامین برگزار می کند : موضوع گردهمایی : لجستیک در شرایط بحران ( با رویکرد فعالیتهای بشر دوستانه ) سخنرانان :     دکتر مهیار افتخار     دکتر مهدی فتح اله محورها...
    ادامه ...
  • برگزاری دوره عالي لجستيک و مديريت زنجيره تأمين در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزاری دوره عالي لجستيک و مديريت زنجيره تأمين در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
      دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر   دوره عالي لجستيک و مديريت زنجيره تأمين   (DBA in Logistics and Supply chain Management)      درنیمسال اول سال 95-96 برگزار می‌نماید. مهلت ثبت‌نام: تا اول شهریور 1395 مخاطبان دوره شرکت در این دوره به کلیه علاقه‌مندان به ویژه گروه‌های ذیل پیشنهاد می گردد: مدیران و کارشناسان ارشد...
    ادامه ...
  • اطلاعیه تاسیس انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران اطلاعیه تاسیس انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران
     احتراما به اطلاع کلیه اعضای محترم حقیقی و حقوقی انجمن لجستیک ایران می رساند پیرو تشکیل انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران، این انجمن از میان افراد و شرکتهایی که در حوزه بسته بندی و علوم مرتبط با آن فعالیت می نمایند عضو می پذیرد. لذا از کلیه علاقمندان به عضویت در این انجمن دعوت می شود نسبت به تکمیل فرمهای لازمه و ارسال به دبیرخانه انجمن بسته بندی اقدام لازم را بعمل آورند  
    ادامه ...
  • تغییر شماره تلفن مستقیم انجمن تغییر شماره تلفن مستقیم انجمن
      .احتراما به اطلاع می رساند بنا به تغییر و تحولات صورت پذیرفته  شماره تلفن مستقیم انجمن به شماره 46075813  تغییر یافته است
    ادامه ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

 

کد مطلب : 9207R16

*مهدی فتح اله

از آنجا که تنوع فعالیت‌های شرکتهای لجستیکی طرف سوم گستره وسیعی از فعالیت‌های حمل‌ونقلی، انبارداری و ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، توزیع و پخش را دربرمی‌گیرد؛ سازمانهای مختلفی همچون: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و گمرک با این شرکتها مرتبط می‌شوند. با این وجود، به لحاظ ماهیت کارکردی شرکتهای لجستیکی طرف‌سوم و نحوه فعالیت آنها که بیشتر به توزیع و پخش کالا می‌پردازد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشگام و متولی اصلی شکل‌گیری این شرکتها شناخته می‌شود

همانگونه که تجربه نزدیک به چهار دهه اخیر کشورها و صنایع پیشروی دنیا نشان می‌دهد؛ کارآمدی حوزه لجستیک و زنجیره تأمین یکی از مهمترین راهبردهای بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه مبادله و قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری در زمان حاضر می‌باشد. امروزه، لزوم توجه به مقوله لجستیک بر مدیران صنایع و کسب‌وکارهای مختلف پوشیده نیست؛ چرا که هزینه‌های لجستیکی بعضا تا 30 درصد از هزینه‌های تحویل (قیمت تمام‌شده) محصول را تشکیل می‌دهد. از این رو، ارتقای سطح آگاهی از اهمیت لجستیک طی سالهای اخیر موجب شده تا کم و بیش اقداماتی در جهت توسعه لجستیک در کشورها و شرکتهای پیشروی دنیا صورت گیرد که از آن جمله می‌توان به پدید آمدن شرکتهای لجستیکی طرف سوم (3PLها) و گسترش استقبال عمومی از آنها اشاره کرد. بنا بر تعریف، شرکتهای لجستیکی طرف سوم یا به اختصار 3PLها به شرکتهایی گفته می شود که سازمان های تولیدی یا خدماتی بخشی و یا کل امور لجستیکی خود را به آنها برون سپاری می کنند. این شرکت ها معمولا در حوزه های حمل ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند. کارکرد اصلی 3PLها مبتنی بر توزیع فیزیکی کالا و خدمت می‌باشد.
فشار بازار برای کاهش قیمت‌ها، فشار برای ارتقای خدمت  دهی به مشتریان، جهانی سازی و توسعه فناوری‌های جدید اطلاعاتی به عنوان چهار عامل اصلی توسعه خدمات 3PL ها طی سال های اخیر مطرح می‌باشند. به‌خصوص با توسعه برون‌سپاری فعالیتهای غیرکلیدی در شرکتهای بزرگ تولیدی و خدماتی، بر اهمیت توسعه صنعت شرکتهای لجستیکی طرف سوم افزوده شده است. 
براساس گزارشی که وضعیت شرکتهای لجستیک طرف سوم دنیا را در سال 2010 بررسی کرده است، درآمد کل بازار شرکتهای لجستیک طرف سوم به بالای 6/541 میلیارد دلار رسید؛ درحالیکه این رقم در سال 2004 برابر 4/89 میلیارد دلار بوده است که نشان می‌دهد بازار نامبرده در طی شش سال اخیر بطور متوسط افزایش سالانه‌ای معادل 35 درصد را از خود نشان می‌دهد. مطالعات مختلف دیگر نیز حاکی از این واقعیت است که کسب‌وکار خدمات لجستیک طرف سوم، در دنیا به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته در حال رشد چشمگیری می‌باشد.
هم اکنون تولیدکنندگان بر این امر واقفند که جهت کسب مزیت رقابتی در شرایط کنونی اقتصادی و ماندن در میدان مسابقه بهتر است بر فعالیت‌های اساسی خود تمرکز کنند و مدیریت فعالیت‌های لجستیکی و پشتیبانی خود را به شرکت‌های 3PL واگذار کنند. درحالیکه پیش‌تر، شرکت‌ها صرفاً به برون‌سپاری فعالیت‌های حمل‌ونقل می‌پرداختند؛ اما در حال حاضر برون‌سپاری تمام یا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های لجستیکی مورد توجه قرار گرفته است. ازجمله فعالیت‌هایی که امروزه توسط کسب‌وکارهای تولیدی و خدماتی برون‌سپاری می‌شوند عبارتست از مدیریت جریان مواد داخل سازمان (مدیریت تدارکات)، مدیریت موجودی‌ها، مدیریت فرایندهای دریافت و جابجایی سفارشات مشتری، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، انبارداری، فناوری اطلاعات و مانند اینها.
برخی از مزایای بهره‌گیری از شرکتهای لجستیکی طرف سوم را می‌توان تخصصی شدن خدمات و کاهش هزینه‌ها؛ تمرکز مراکز تولیدی بر توسعه کسب و کار محوری خود؛افزایش انعطاف پذیری عملیاتی؛کاهش هزینه‌های بازرسی و نظارت؛کاهش ریسک‌های عملیاتی و بهبود سطح خدمت‌رسانی به مشتری؛ ارتقای جایگاه سازمان در میان رقبا اشاره کرد.
پس از این مقدمه کوتاه درخصوص اهمیت شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، باید اذعان داشت که متاسفانه علی‌رغم نیاز فراوانی که در درون کشور احساس می‌شود و با وجود موقعیت لجستیکی فوق‌العاده کشور ایران، توسعه و راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی، به معنای واقعی، در سطح کشور ایران هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است. از دلایل اصلی عدم شکل‌گیری و توسعه این شرکت‌های تخصصی در کشور علی رغم نیاز مبرم بدانها را می‌توان رسمیت نیافتن شرکت‌های لجستیکی طرف سوم در کشور و نبود متولی مشخص و مرجع قانونی تعریف‌ شده‌ برای راهبری و کنترل آن شرکتها که نسبت به صدور مجوزها، اعمال ملاحظات قانونی موردنیاز و نیز نظارت بر حسن فعالیت‌های آنها مسئول باشد، برشمرد. 
از آنجا که تنوع فعالیت‌های شرکتهای 3PL گستره وسیعی از فعالیت‌های حمل‌ونقلی، انبارداری و ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، توزیع و پخش را دربرمی‌گیرد؛ سازمانهای مختلفی همچون: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و گمرک با این شرکتها مرتبط می‌شوند. با این وجود، به لحاظ ماهیت کارکردی شرکتهای لجستیکی طرف‌سوم و نحوه فعالیت آنها که بیشتر به توزیع و پخش کالا می‌پردازد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشگام و متولی اصلی شکل‌گیری این شرکتها شناخته می‌شود.
لازم به ذکر است، باتوجه به انتقاداتی که بر نحوه کارکرد و عملکرد شرکتهای پخش در ایران وارد شده است و با مدنظر قرار دادن سوابق موفق سایر کشورها به نظر می‌رسد به‌منظور اصلاح نظام توزیع کشور (که یکی از محورهای هفتگانه طرح تحول اقتصادی کشور محسوب می‌شود)، بایستی ایجاد و توسعه شرکتهای تخصصی لجستیک طرف سوم (3PL) را دنبال کرده و شرکت‌های پخش را برای تبدیل شدن به یک شرکت 3PL مجاب نمود. چراکه شرکتهای لجستیکی طرف سوم دارای پشتوانه علمی و عملی موفقی در اکثر کشورهای دنیا (به‌خصوص کشورهای توسعه یافته) بوده و حدود و ثغور، وظایف، مسئولیتها، دامنه کارکرد و نقش مؤثر آن در نظام توزیع کشورها کاملا مشخص است. البته شرکتهای پخش به‌دلیل نزدیکی و مشابهت نوع فعالیت‌هایش، قطعا جزو اولویتهای نخست برای تبدیل شدن به 3PLها (در کنار شرکتهای حمل‌ونقل) خواهند بود.
سخن را با این توصیه و تاکید به پایان می‌رسانم که باتوجه به تاثیرگذاری حتمی و مؤثر شکل‌گیری شرکت‌های لجستیک طرف سوم در اصلاح نظام توزیع کشور، لازم است دست‌اندرکاران و مسئولین اجرایی (به‌خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت) اهتمامی شایسته در جهت عملیاتی کردن شکل‌گیری شرکتهای لجستیکی طرف سوم در راستای اصلاح نظام توزیع کشور داشته باشند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی


 

اطلاعيه

احتراما از کلیه متقاضیان عضویت در انجمن لجستيک ايران درخواست می دارد جهت ثبت نام عضویت به بخش ثبت نام الکترونیکی عضویت مراجعه فرموده و نسبت به ثبت اطلاعات و ارسال مدارک مورد نیاز از طریق بخش مذکور اقدام فرمایند.

در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با دبيرخانه انجمن تماس حاصل فرمايید.

FAQ200

ilic

forumLogo

marakez200

webs

wiki

booksMags

StudentWebs

LogJournal

ISIISC

scmj

Monthly

SuEx

Papers

Thesis

ThesisForm

ThesisAnnouncement

QA

 

**

course p1

fall93.200

PreRegWS200

c 4

 

 **

nla logo100

2ndNLA

NLATAC

arz 03


 **

mem logo

ozviyat

virayesh ozviyat

pardakht200

peigiri200

**

LM

LMT

**

mbi

mba 1

mbareg

 **

 

 

interview

nakhai80

گفتگو با دکتر عیسی نخعی

عضو هیات مدیره و مدیر مرکز پژوهش انجمن لجستیک ایران

جایگاه و نقش پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین در توسعه کشور


karimi80

 گفتگو با دکتر بهروز کریمی

عضو هیات مدیره و مدیر مرکز آموزش انجمن لجستیک ایران

لزوم توسعه دانش آکادمیک لجستیک و زنجیره تامین


fathollah80

گفتگو با دکتر مهدی فتح اله

 عضو هیات مدیره و مدیر مرکز کسب و کار انجمن لجستیک ایران

بررسی شرایط کسب و کار در حوزه لجستیک و زنجیره تامین