سه شنبه, فروردين 08, 1396

 

شهر لجستیکی سهم ایران از تجارت جهانی را افزایش می دهد

کد خبر : 9209A06

تاریخ انتشار :    ۲۹ تیر ۱۳۸۸ ۱۹:۴۸                

منبع : ایرنا

 

با ایجاد یک شهر لجستیکی در ایران می توان زمینه توسعه صادرات غیرنفتی، ‌بهره برداری بهینه از موقعیت جغرافیایی در منطقه، ‌گسترش پروازهای صادراتی و افزایش سهم کشور از تجارت جهانی را به عنوان سیاست های مطروحه در برنامه چهارم توسعه پی ریزی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا کارشناسان شرکت کننده در یک میزگرد تخصصی بازرگانی معتقدند که‌ برای ایجاد شهر لجستیکی باید علاوه بر تدوین پیش نویس مورد نیاز با مشارکت وزارتخانه ها و ارگان های دست اندرکار در حوزه لجستیک مصوبه ای توسط هیات دولت صادر شود. 
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، مفهوم مراکز لجستیکی در حدود 30 سال پیش مطرح شد، ‌سیر تکامل مراکز لجستیکی را می توان به سه دوره دهه 60 تا 70،‌ دهه 80تا اوایل دهه 90 میلادی و اواسط دهه 90 تا زمان حاضر تقسیم کرد. 
براساس تعاریف موجود مرکز لحستیکی ‌عبارت است از محلی که در آن تمام فعالیت های مرتبط با حمل ونقل، ‌توزیع و سایر خدمات لجستیکی کالاها در سطوح بین المللی یا ملی توسط چندین متصدی انجام می گیرد. 
‌شهرهای لجستیکی یا ‌Logistics Cities را می توان پیشرفته ترین و کامل ترین انواع مراکز لجستیکی اطلاق کرد. 
نخستین شهر لجستیکی واقعی در جهان در کشور امارات متحده عربی و با نام شهر لجستیکی دبی به تازگی آغاز به فعالیت کرد. این شهر از کلیه روش های حمل، خدمات لجستیکی و عملیات ارزش افزوده در زنجیره های تامین شامل تولید، سبک و مونتاژ در منطقه آزاد پشتیبانی می کند. 
"‌مهدی غضنفری‌" معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی، ‌"محمود دودانگه"‌رییس موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی، ‌"‌سیدعلیرضا سیدوکیلی" ‌معاون پژوهشی پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه از جمله شرکت کنندگان در میزگرد تخصصی شهر لجستیکی مؤسسه مطالعات بازرگانی وزارت بازرگانی بودند. 
"‌ابراهیم تیموری" ‌مدیر گروه مطالعات و پژوهش های لجستیک و زنجیره تامین وزارت بازرگانی، ‌"محمود اسکندری" سرپرست دفتر خدمات بازرگانی، "حمید عباسی" ‌رییس بخش مدیریت بحران و لجستیک پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و "میرحسین موسوی"‌ رییس بخش اقتصاد و حمل و نقل پژوهشکده وزارت راه نیز در این نشست حضور داشتند. 

** مناطق آزاد نقش اصلی خود را ایفا نمی کنند 
معاون وزیر بازرگانی در این نشست با بیان اینکه مناطق آزاد به عنوان اصلی ترین نامزدهای شهر لجستیک هنوز نتوانسته اند، ایفاگر نقش اصلی خود باشند، ‌اظهار داشت: ‌برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید ابتدا مسائل کنونی مناطق آزاد رفع گردد. 
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‌"مهدی غضنفری"‌ با طرح این پرسش که چرا مناطق آزاد تاکنون نتوانسته اند در جریان سرمایه گذاری در جهت توسعه زیرساخت ها، ‌تسهیل تجارت، ‌ایجاد جذابیت برای تولیدکننده داخلی و سرمایه گذار خارجی ایفا گر نقش باشند، افزود:‌‌ تا زمانی که به این پرسش ها پاسخ ندهیم به نتایج مورد نظر نخواهیم رسید. 
به گفته وی در شرایطی که حجم میلیاردی تجارت کشور نیازمند بهره گیری از نظام لجستیک مناسب است، ‌اما هنوز یکپارچگی لازم در جهت رفت و برگشت لجستیک در کشور وجود ندارد. 
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه‌ ‌برای رسیدن به یک نظام واحد باید جریان واردات و صادرات به یکدیگر متصل شوند ،ادامه داد: ‌نقطه ای که در آن قرار داریم به ما یادآوری می کند که ‌با توجه به صرف هزینه های بالا در مناطق آزاد با نگاه لجستیک و تلاش های نه چندان هزینه بر می توان شعار مرتبط شدن صادرات به واردات را مطرح کرد. 
غضنفری با اشاره به راه اندازی 10 پایانه صادراتی در کشور، گفت: ‌این پایانه ها فرصت مناسبی برای کسانی که قصد کمک به حوزه لجستیک دارند، فراهم کرده و می توان آنها را به مرکز لجستیک تبدیل کرد. 
وی گفت: ‌به طور معمول ممکن است در مراکز لجستیکی یا پایانه های صادراتی زیرساخت های فیزیکی فراهم شده باشد اما نباید سایر اقدام های مورد نیاز همچون خدمات بیمه ای، تسهیلات بانکی، ‌قوانین و مقررات، سخت و نرم افزارها را نادیده گرفت. 
این مقام مسئول می گوید:‌ یک خارجی در صورتی حاضر به سرمایه گذاری در ایران است که در مقایسه ای میان مناطق آزاد ایران با آزاد جبل علی دبی بتواند مزیت های رقابتی کشورمان را پیدا کند در غیر این صورت حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست. 

** عدم مدیریت فرآیندها در نظام تولید،‌ تجارت و توزیع 
رییس موسسه پژوهش ها و مطالعات بازرگانی وزارت بازرگانی نیز با اشاره به روند تاریخی ایجاد مراکز لجستیک در دنیا، گفت: ‌شکل گیری مدیریت لجستیک و زنجیره تامین در کشور های صنعتی به دلیل یکپارچه سازی نظام لجستیک از سوی آنها بوده است. 
"محمود دودانگه"‌ ادامه داد: ‌رویکرد لجستیک علاوه بر اینکه هزینه های تولید، ‌توزیع، ‌بسته بندی، حمل و نقل و ذخیره سازی را کاهش می دهد، موجب ارتقاء‌ سطح مزیت رقابتی در سطح ملی و بین المللی نیز می شود. 
وی با اشاره به نحوه تکامل ایجاد شهر لجستیکی در دبی، گفت: ‌بهره گیری از 135 مشاور برای ایجاد زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری و فراهم کردن جذابیت لازم برای بازارهای مختلف با مزیت رقابتی از جمله مراحل ایجاد این شهر بوده است. 
دودانگه تاکید کرد: برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله و سایر اهداف فرادستی 
به ناچار باید مراحل رشد اقتصادی را طی کنیم. 
به اعتقاد این مقام مسئول، ‌تمرکز لجستیک در سطح ملی می تواند مزیت رقابتی برای محصولات کشور را در سطح بین المللی فراهم کند. 
دودانگه با بیان اینکه تحول نظام توزیع نیازمند ایجاد نظام زیرساخت لجستیکی است که بتواند محصولات و خدمات را به بهترین وجه و کیفیت و حداقل های مورد انتظار به دست مصرف 
کننده برساند، گفت: نبود زیرساخت های لجستیکی مناسب و عدم مدیریت فرآیندها در نظام تولید تجارت و توزیع از مسائلی است که بخش کشور با آن دست به گریبان است. 
وی تصریح کرد:‌ با نگاه توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی رویکرد حاکم بر لجستیک می تواند به اثربخشی برنامه ها کمک کرده و محصولات تولیدی به صورت اثربخش مطرح گردد. 

** ایجاد شهر لجستیک نیازمند مصوبه هیات دولت است 
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی ‌سازمان توسعه تجارت ایران گفت :‌ ایجاد شهر لجستیک نیازمند مصوبه دولت است که برای این امر ابتدا باید پیش نویسی با مشارکت وزارتخانه های بازرگانی، ‌راه و ترابری و موسسات و نهادهایی چون بانک ها و بیمه ها تدوین شود. 
محمود اسکندری افزود: نبود متولی خاص برای حوزه لجستیک یکی از مسائل فراروی راه اندازی شهری به این نام است. 
وی با بیان اینکه دولت با سیاست گذاری ها و ارایه تسهیلات لازم و بخش خصوصی با سرمایه گذاری می توانند نسبت به ایجاد این شهر اقدام کنند، ‌گفت: ‌با واگذاری این امر به بخش خصوصی و حمایت های لازم زودتر به اهداف مورد نظر می رسیم. 
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی، ‌سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال که با بهره گیری از تجارب سازمان توسعه تجارت در راه اندازی پایانه های صادراتی، ‌شناسایی مکان هایی با توجه به مزیت رقابتی آنها می توان نسبت به ایجاد شهر لجستیکی اقدام کرد. 
وی همچنین بر رفع برخی مسائل و حذف موانع قانونی در رویکرد ایجاد شهر لجستیک تاکید کرد. 

** بهره گیری از زیرساخت ها 
مدیر گروه مطالعات و پژوهش های لجستیک و زنجیره تامین وزارت بازرگانی نیز در این نشست، گفت: ‌ایجاد شهر لجستیکی نیازمند بهره گیری از زیرساخت های مورد نیاز و حرکت نوبت به نوبت است و نمی توان از ابتدا انتظار داشت تا مانند سایر نقاط دنیا شهری کامل تاسیس کنیم. 
به گفته وی، ‌ایجاد شهر لجستیکی به دلیل ویژگی های خاص آن نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه مسائلی چون پیش نیازها و زیرساخت های مورد نیاز، توجیه اقتصادی، اثرات مستقیم و غیرمستقیم راه اندازی آن در کشور و جایگاه آن، پی آمدهای ناشی از تعجیل یا تعویق آیجاد آن و مواردی از این قبیل است. 

** بهبود نظام توزیع 
معاون پژوهشی پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه نیز در این نشست گفت: پیش از این مقوله لجستیک به عنوان یک دغدغه مطرح نبوده است. 
"سیدعلیرضا سیدوکیلی" ‌در تشریح مطلب خود، افزود:‌ این در حالی است که باید از موضوع لجستیک به مثابه یک فرصت برای کاهش هزینه ها و بهبود نظام توزیع به عنوان یکی از بسترهای برقراری اطلاعات بهره برد. 

** ضرورت مکان یابی برای ایجاد شهر لجستیک 
رییس بخش اقتصاد حمل و نقل پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه و ترابری نیز معتقد است: برای ایجاد شهر لجستیک باید اول نسبت به مکان یابی منطقی و درست اقدام کرد. 
"میرحسین موسوی" با طرح این موضوع که ایجاد شهر لجستیکی قوانین خاص خود را دارد و اما در زمان حاضر کشور نیز با محدودیت های قانونی و زیرساختی مواجه است، افزود: ‌باید ابتدا محدودیت های قانونی به لحاظ حمل و نقل و سایر بخش ها را رفع کرد. 
به گفته وی، در حالی که در کشور نقاط کور بسیاری وجود دارد، اما تردد در نقاط خاصی صورت می گیرد که این موضوع با اساس راه اندازی شهر لجستیکی در تناقض است. 
رییس بخش اقتصاد حمل و نقل پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه و ترابری ، کاهش هزینه های حمل و نقل را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ‌با ایجاد شهر لجستیکی که مزیت رقابتی مهمترین هدف آن می توان باشد هزینه های تولید و توزیع کاهش می یابد. 
موسوی افزود:‌ ‌محدودیت های سیاسی از جمله مسائلی است که در ایران سبب شده تا کشور نتواند از موقعیت منطقه ای خود برای ایجاد شهر لجستیکی بهره گیرد.